خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





روش ها و شیوه های برنامه ریزی هفتگی و ماهانه

    حتماً همه ی شما به خوبی اهمیت برنامه ریزی را درک می کنید و متوجه هستید که برای رسیدن به هدف مطلوب، داشتن برنامه ای مناسب و البته پیش رفتن مطابق آن، ضروری است؛ پس با گفتن اهمیت های آن، سرتان را درد نمی آورم. فقط همین قدر بگویم که برنامه ریزی مناسب، علاوه بر بالا بردن بازده ی مطالعه و تمرکز، آرامش تان را هم بیش تر می کند و بی دقتی تان را نیز کاهش می دهد!

    برنامه به ۳ نوعِ بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود. در این جا بیش تر می خواهم راجع به برنامه ی کوتاه مدت (هفتگی) که البته تقریباً از روی برنامه ی میان مدت (آزمونی یا ماهانه) تعیین         می شود، صحبت کنم.

    مراحل برنامه ی هفتگی به شرح زیر می باشد:

    مرحله ی اول: قبل از شروع برنامه ریزی هفتگی، لازم است میزان ساعتی را که قصد دارید و می توانید در طول هفته مطالعه کنید، مشخص کنید. اگر توانایی شما مثلا ۲۰ ساعت در هفته است برنامه ی اولیه ی هفتگی خود را نیز بر همین اساس تنظیم کنید؛ نه خیلی بیش تر و نه کمتر.

    اگر عادت به زیاد خواندن ندارید، برنامه ی خود را سنگین نچینید چون اگر هم بتوانید آن را اجرا کنید قطعاً در هفته های بعد، کم خواهید آورد؛ پس چه بهتر که آهسته و پیوسته پیش بروید و آرام آرام ولی مداوم تلاش خود را متناسب با توانایی هایتان افزایش دهید.

    مرحله ی دوم: بعد از مشخص کردن ساعت مطالعه، این میزان ساعت را با توجه به اهمیت درسها و ضعف و قوت تان بین دروس خود تقسیم کنید؛ به طور مثال اگر در گروهِ رشته ی ریاضی ـ فیزیک هستید، چنان چه در هفته، ۳۵ ساعت مفید درس می خوانید، می توانید آن را به صورت زیر تقسیم کنید:

    دیفرانسیل و ریاضی پایه: ۶ ساعت

    هندسه ی پایه و هندسه ی تحلیلی: ۳/۵ ساعت 

    گسسته و جبر و احتمال: ۳/۵ ساعت 

    فیزیک: ۶ ساعت 

    شیمی: ۴/۵ ساعت 

    ادبیات: ۳/۵ ساعت 

    عربی: ۳ ساعت 

    دینی: ۲/۵ ساعت 

    زبان: ۲/۵ ساعت

    البته حتما ضعف و قوت خود را در درس های خاص در برنامه، مد نظر قرار دهید و این ساعت ها را متناسب با توانایی هایتان تغییر دهید مثلاً زبان را از دیفرانسیل بیش تر مطالعه نکنید. در این مرحله حتماً کارهایی را که در طول هفته برای درس های مختلف نیاز به انجام دارید مشخص کنید و طوری برنامه بریزید که    همه ی آنها را بتوانید انجام دهید تا خیالتان راحت شود.

    مرحله ی سوم: بعد از مشخص کردن موارد و دروس مورد نیاز مطالعه در کل هفته، برنامه ی تقریبی هر روز را نیز مشخص کنید. حتماً در یک روز تنوع مطالعاتی داشته باشید و این طور نباشد که مثلاً ۴-۵ ساعت پشت سر هم فقط یک درس خاص را مطالعه کنید.

    حتماً مطالعه و زدن تست در هر درس (به خصوص دروس اختصاصی) را حداقل بین ۲ الی ۳ روز در هفته پخش کنید زیرا این عمل موجب یادگیری مرحله به مرحله شده و به دنبال آن:

    ۱) عمق یادگیری مطالب، لحظه به لحظه افزایش می یابد.

    ۲) فراموشی مطالب کاهش پیدا می کند.

    ۳) باعث تثبیت یادگیری می شود.

    مرحله ی چهارم: حتما در طول هفته، ساعت هایی را به جبران عقب ماندگی ها اختصاص دهید و در آن زمان هیچ درسی را قرار ندهید تا بدین ترتیب اگر از برنامه عقب افتادید بتوانید بدون نگرانی تا حدی آن را جبران کنید.

    مرحله ی پنجم: آخرین مرحله ی برنامه ریزی، در واقع بعد از اجرای برنامه است. در آخر هفته حتما بررسی کنید و ببینید چه قدر به برنامه ای که ابتدای هفته برای خود مشخص کردید نزدیک بودید؟ آیا واقعا برنامه مطابق توانایی هایتان بود؟ بدین ترتیب با فهمیدن اشکالات برنامه ی هفته ی سپری شده، سعی کنید   برنامه ی هفته ی بعد را بهتر و نزدیکتر به توانایی هایتان بریزید.

    حتماً در طی این مرحله به چند نکته توجه کنید:

    ۱) استراحت و خواب یکی از ضروریات سال کنکور است البته خواب و استراحت به اندازه؛ حتماً بین ساعت های مطالعه که حدود ۶۰ الی ۷۵ دقیقه اند، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت قرار دهید چون این کار بازده و تمرکز شما را افزایش می دهد. مطمئن باشید بدون استراحت بازده شما به مرور زمان بسیار پایین خواهد آمد. در طول هفته نیز، یک نصفه روز (حدود ۵ ساعت) را به طور کامل به تفریح و استراحت اختصاص دهید. مطمئن باشید به نفع تان خواهد بود.

    ۲) شب ها حتماً حداقل ۶ ساعت بخوابید چون خواب کافی برای هوشیاری شما هنگام درس خواندن و تمرکز کردن لازم و ضروری است اگر هم خواستید می توانید بعد از ظهر حدود ۱ ساعت استراحت کنید.
    ۳) مهم: حتماً در برنامه ی هفتگی خود، تمامی دروس عمومی و اختصاصی را قرار دهید و تست و مطالعه باید توأماً در آن وجود داشته باشد و این طور نباشد که در طول هفته فقط مطالعه کنید یا فقط تست بزنید بلکه این دو مکمل هم دیگر می باشند.

    برنامه ی هفتگی

    برنامه ی هفتگی مناسب از لازمه های خوبْ درس خواندن است. برای یک برنامه ریزی مناسب به نکته های زیر توجه کنید:

    ۱) آخر هفته، پیش بینی برنامه ی هفته ی بعدی انجام شود:

    من در سال کنکور هر جمعه حدود ۲، ۳ ساعت را به بررسی برنامه ی هفته ی قبل و پیش بینی برنامه ی هفته ی بعد با ملاحظاتی که در زیر به آن ها اشاره خواهم کرد، اختصاص می دادم که واقعا صرف این مدت زمان لازم بود و به من کمک کرد.

    ۲) به هر درس با توجه به ضریب و جمعش در کنکور، در طی هفته زمان تعلق بگیرد:

    به طور مثال ضرایب درس های رشته ی ریاضی به نحو زیر است:

    ادبیات ۴، عربی ۲، دین و زندگی ۳، زبان ۲، ریاضی ۱۲، فیزیک ۹ و شیمی ۶، که روی هم ۳۸ می شود.
    مثلا اگر داوطلب رشته ی ریاضی می تواند ۳۸ ساعت درس بخواند، خوب است که حدود ۹ ساعت از آن را به فیزیک اختصاص بدهد.

    ۳) هر درس با توجه به ضریب و حجمش بین ۲ الی ۴ روز در هفته پخش شود:

    مثلا بهتر است درس فیزیک در ۴ روز مختلف پخش شود که بیشتر امکان مرور داشته باشیم.

    4) همه ی درس های عمومی و اختصاصی در طی هفته باید مطالعه شود:

    * تذکر: حتی اگر یک هفته دبیر یک درس نیامد و درس جلو نرفت، شما حتما باید آن را مطالعه کنید و در برنامه بگذارید.

    ۵) بهتر است مطالعه ی هر درس، در همان روز تدریس شده، شروع شود (مخصوصا ریاضیات و فیزیک).

    * تذکر: این کار شدیداً به بازده و سرعت شما کمک می کند. آن را از همان روز اول خیلی جدی بگیرید.
    ۶) در حد امکان تعداد تست های قابل انجام در هر درس در طی هفته پیش بینی شود:

    برای برنامه ریزی هفتگی تا حد امکان تعداد تست را نیز باید مشخص کنید؛ مثلاً بررسی کنید درس ۱ و ۲ی ادبیات که این هفته قصد خواندن آن را دارید، چه قدر تست دارند و سپس برای آنها برنامه ریزی کنید.

    ۷) درس هایی که در روز بعد امتحان گرفته می شود در شب امتحان به صورت وقت گیر مطالعه نکنید:

    این کار منجر به نتیجه ی کاذب می شود. درصدِ پنجاهی که بدون این کار گرفته شود نسبت به درصدِ هفتادی که با مطالعه ی شب امتحان به دست می آورید خیلی بیشتر به نفعتان خواهد بود؛ البته توجه داشته باشید مرور سطحی درس ها در شب امتحان ایرادی ندارد و مفید هم می باشد.

    * مطالعه ی وقت گیر در شب امتحان موجب از بین رفتن نظم برنامه ریزی شما شده، باعث می شود همیشه از برنامه ی اصلی عقب باشید و فقط به دنبال امتحان ها بروید و کیفیت تان پایین بیاید.

    8) پیش بینی برنامه ی کاهشی، بهترین نوع برنامه ریزی است:

    این روش ـ که در مقاله ای جداگانه توضیح داده خواهد شد ـ به صورت خلاصه بدین نحو است که پس از برنامه ریزی اگر دیدید زمان لازم را ندارید، از تعداد تست ها کم کنید و به هفته ی بعد موکول کنید ولی هرگز از زمان مطالعه ی خود کم نکنید.

    ۹) در صورت وجود وقت، روی درس های پایه ای که دبیر فعلا تدریس نمی کند برنامه ای پیش بینی شود:

    پیش رفتن شما صرفاً با مطالبی که دبیر تدریس می کند، باعث می شود نتوانید نتیجه ی خیلی خوبی بگیرید؛ هر چند لازم است اما کافی نیست. اگر دبیرتان از آن هایی نیست که در کنار تدریس، به شما بگوید فلان قسمت های پایه را هم مطالعه کنید (مخصوصاً درس های عمومی)، شما حتما خودتان حدود یک سوم از برنامه تان را به کارهای پایه و غیرکلاسی اختصاص دهید؛ اما اگر دبیرتان با گرفتن آزمون یا هر نحو دیگر به شما می گوید درس های پایه را هم بخوانید، پیش رفتن با او کفایت می کند.

    کمیت مطالعه:

    * مقدار مطالعه در هر برهه از سال و برای هر نوع دانش آموز ـ به کلاس می رود یا دائماً در خانه است ـ متفاوت است؛ اما در این برهه ی زمانی یعنی اوایل سال حتما همه باید موارد زیر را رعایت کنند:

    ۱) مقدار ساعت مطالعه در هفته:

    به طور کلی داوطلبی که در طول هفته در کلاس های بیرون شرکت می کند، در این برهه ی زمانی باید حداقل ۴۰ ساعت مطالعه کنید و کسی که اکثر روزها در خانه است، حداقل ۶۰ ساعت نیاز به مطالعه دارد.

    ۲) مقدار مطالعه ی هر درس در هفته:

    همان طور که در قسمت برنامه ی هفتگی هم گفتم، هر درس با توجه به ضریب و حجمش باید مطالعه شود. به طور مثال اگر داوطلب رشته ی ریاضی، ۴۵ ساعت در هفته مطالعه می کند باید حداقل ۶ ساعت دیفرانسیل بخواند و همین طور سایر درس ها. به طور مثال اگر در نهایت ۴۰ ساعت شد، ۵ ساعت باقی مانده را به تقویت درس های ضعیف ترش اختصاص بدهد.

    * تذکر: هیچ درسی در هیچ هفته ای نباید از قلم بیفتد.

    ۳) مقدار مطالعه در روزهای تعطیلی و عادی:

    در روزهای تعطیل شما باید بتوانید بین ۱۰ الی ۱۲ ساعت مطالعه کنید و در روزهای عادی مثلا اگر ۱۴:۳۰ تعطیل می شوید، بعد از ناهار، استراحت و رسیدن به خانه، ساعت ۱۷ شروع به مطالعه کنید و به این ترتیب بین ۵ الی ۶ ساعت درس بخوانید (۱۷ تا ۱۸:۱۵، ۱۸:۲۵ تا ۱۹:۴۰، ۱۹:۵۰ تا ۲۱:۰۵ و ۲۲ تا ۲۳:۳۰).
    ۴) ساعت شروع و پایان روزانه:

    اگر تعطیل هستید حتما سعی کنید حدود ۸ صبح درس را شروع کنید و شب حدود ۲۳ یا ۲۳:۳۰ درس خواندن را تمام کنید. اگر تا ۲ی نیمه شب درس خواندنتان طول بکشد، هم بازدهی پایین می آید و هم روز بعد سرحال نخواهید بود؛ حتی اگر خودتان هم متوجه نشوید چون خواب شب لازم است. پس طوری برنامه ریزی کنید که نهایتا ۲۳:۳۰ تمام شود. اگر هم از مدرسه آمده اید، حدود ۲ تا ۲/۵ ساعت پس از اتمام مدرسه شروع به درس خواندن کنید.

    ۵) مقدار کسری درس های ریاضیات، فیزیک، شیمی و عمومی:

    یک سوم از کل مطالعه ی هفته باید به درس های ریاضی اختصاص پیدا بکند (در رشته ی ریاضی). یک سوم هم به مجموع فیزیک و شیمی اختصاص یابد و یک سوم آخر هم درس های عمومی.
    استراحت و تفریح:

    افرادی که بین ساعت های مطالعه شان استراحت می کنند، در واقع به ذهنشان مهلت می دهند که اطلاعات ورودی را دسته بندی کرده نظم و ترتیب بدهد و خیلی راحت تر و سریع تر مطالب را به خاطر آورند؛ البته توجه کنید که در سال کنکور حتی استراحت هم باید با محوریت کنکور باشد و باید آن را برنامه ریزی کنید.

    برای استراحت به موارد زیر توجه کنید:

    ۱) هر یک ساعت و ربع مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت:

    *تذکر: ابتدای شروع واحدها و بعد از استراحت حتما حدود ۱۰ دقیقه را به مرور قسمت های قبلی درسی که قرار است در آن واحد بخوانید اختصاص دهید تا ذهنتان آرام آرام آماده شود.

    ۲) نرمش کششی، ۲ بار در روز و هر بار یک ربع:

    همان طور که صبح ها هنگام خمیازه کشیدن دست های خود را باز کرده و سرحال می شوید، نرمش کششی در طول روز نیز باعث سرحالی شما می شود؛ پس آن را جدی بگیرید تا بتوانید با روحیه ی مضاعفی درس بخوانید.

    ۳) یک ساعت خواب سبک نیم روزی بعد از اتمام کار مدرسه:

    وقتی از مدرسه به خانه آمدید حدود ۱ ساعت (بیشتر نشود) بخوابید (یک خواب سبک)؛ چون خواب عمیق موجب کسلی بیش تر می شود اما یک ساعت خواب، خستگی شما را برطرف می کند.

    4) نیم روز تفریح در یکی از روزهای هفته:

    من یادم هست معمولا یا پنجشنبه بعداز ظهر یا جمعه بعداز ظهر را کامل تفریح می کردم و کاری می کردم که موجب شادی و آرامشم بشود و از درس و کنکور فاصله بگیرم. این کار خیلی لازم است و انرژی هفته ی بعد شما را تأمین می کند.

    ۵) پرهیز از ورزش سنگین و آسیب زا در دوره ی کنکور:

    انجام دادن ورزش های سنگین هم شما را از نظر جسمانی خسته می کند و هم ممکن است موجب آسیب های شدید جسمانی و به دنبال آن چند روز دوری از درس شود؛ برای همین از آن ها دوری کنید.

    6) محوریت کنکور در برنامه ریزی برای استراحت و تفریح:

    همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتم، استراحت و تفریح شما نیز باید با محوریت کنکور باشد؛ یعنی طوری استراحت کنید که یادتان باشد مثلاً ۱۰ دقیقه ی دیگر باید می روید و درس بخوانید. استراحت و تفریحات آرامش بخش مفید خواهند بود.

    ۷) خواب به موقع شبانه با مقدار کافی:

    حتما حدود ۶ تا ۷ ساعت خواب در شبانه روز برای شما لازم است. اگر بعداز ظهر هم ۱ ساعت می خوابید، می توانید خواب شبانه را به حداقل ۶ ساعت کاهش دهید. اگر حتی دو، سه روز را با خواب حدود ۴ ساعت بگذرانید، بدانید سلامتی، تمرکز و آمادگی ذهنی شما به خطر خواهد افتاد.


    این مطلب تا کنون 5 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : برنامه ,ساعت ,مطالعه ,هفته ,ریزی ,خواب ,برنامه ریزی ,مطالعه کنید ,توانایی هایتان ,توجه کنید ,بینی برنامه ,
    روش ها و شیوه های برنامه ریزی هفتگی و ماهانه

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده